بررسی برنامه راهبردی آزمونهای الکترونیک ماز

برنامه آزمونهای ماز

چند روزی هست که برنامه آزمونهای ماز(+) برای کنکور 1403 منتشر شده است و من برای اینکه بتوانم برنامه دقیقی برای آزمونهای دانش آموزان شرکت کننده در کلاسهای VIP تدوین کنم، به این برنامه مراجعه کردم.

میتوانید برنامه مربوط به رشته تجربی را از لینک زیر دانلود نمایید.

برنامه راهبردی آزمون های ماز برای سال تحصیلی 1403-1402

من سعی کردم بخش فیزیک دوازدهم این برنامه را به طور مجزا برای خودم یادداشت کنم که در حین تدریس یا طراحی آزمون دسترسی سریع تری به برنامه داشته باشم.

تصویری از برنامه ای که برای خودم در نرم‌افزار canva طراحی کردم را اینجا میگذارم که شما هم بتوانید استفاده کنید.

در ادامه نظر خود را در مورد بخش فیزیک دوازدهم این برنامه مطرح میکنم که میتواند راهنمای خوبی برای شما که در این آزمون شرکت میکنید باشد.

برنامه ماز برای درس فیزیک 1403-1402

نکاتی در مورد این برنامه

اگر با مطالب فیزیک دوازدهم آشنایی داشته باشید میدانید که فصل های حرکت شناسی و دینامیک سخت‌ترین و چالشی ترین فصل های کتابهای فیزیک دبیرستان هستند (به نظر من حرکت شناسی حتی چالش بیشتری دارد).

 

با توجه به بودجه بندی ارائه شده توسط موسسه  ماز فصل حرکت شناسی از مهر ماه تا 18 آبان ماه باید به اتمام برسد. یعنی دانش آموز باید تا 18 آبان به تسلط خوبی در این فصل برسد که بتواند در این سه آزمون نتیجه خوبی به دست‌آورد.

 

اما باید توجه کنید که دو آزمون اول شامل مطالب مقدماتی مبحث حرکت شناسی یعنی تعاریف اولیه و نمودار مکان – زمان  و سرعت زمان است که عموما یادگیری آنها برای بسیاری از دانش آموزان ساده‌تر است و دانش آموز ضعیف و متوسط و قوی به راحتی میتوانند خود را برای آزمونهای 20 مهر و 4  آبان آماده کنند.

 حجم اصلی فصل در آزمون 18 آبان متمرکز شده است.

بودجه بندی این آزمون شامل مباحث حرکت با سرعت ثابت و حرکت با شتاب ثابت میباشد که اگر سوالات مربوط به تمرینات دوره ای را نیز مد نظر داشته باشیم، این آزمون در واقع یک آزمون جامع برای فصل حرکت محسوب خواهد شد.

پیشنهاد من این است که تا 4 آبان  دانش آموز شرکت کننده در آزمون ماز، فصل حرکت را تمام کرده باشد و در طی دو هفته بعد فقط به حل تست های بیشتر و رفع اشکال برای مبحثی مثل حرکت با شتاب ثابت بپردازد.

 

توجه داشته باشید، دانش آموزی که تازه از اول مهر شروع به مطالعه فصل حرکت شناسی میکند به احتمال بسیار زیاد نخواهد توانست با این حجم از بودجه بندی تا 18 آبان خود را به نحو مطلوب آماده کند. (البته همیشه موارد استثنا وجود دارد).

در 3 آزمون بعدی یعنی دوم و شانزدهم و سی آذر دانش آموزان باید درگیر فصل دینامیک باشند. یعنی یک ماه فرصت هست تا آموخته های خود در مورد مبحث دینامیک را به تثبیت برسانند و با توجه به سطح سوالات ماز که عموما بالاتر از حد متوسط هست دانش آموزی که قبلا این فصل را یاد گرفته میتواند نتیجه بهتری کسب کند. یعنی دانش آموزان پشت کنکوری قوی و دانش آموزانی که در تابستان فصل دینامیک را مطالعه کرده اند به راحتی میتوانند در این آزمونها نتیجه خوبی کسب کنند.

 

با توجه به ساعات کم فیزیک در مدارس بعید میدانم مدرسین بتوانند در آذر ماه کل دو فصل اول را تدریس نمایند. مگر اینکه مطالب را به طور سطحی و گذرا تدریس کنند یا در مدرسه ساعات اضافی برای تدریس داشته باشند (که بعید میدانم در مدارس عادی این اتفاق رخ دهد)

 

رد پای مبحث نوسان و موج نیز در آزمون های 30 آذر و 21 دی در برنامه راهبردی دیده میشود. و البته در این آزمونها با حجم بالایی از این فصل ها مواجه خواهید شد. یعنی باید کلا به مبحث نوسان تسلط داشته باشید که با توجه به تجربه، تدریس این مبحث به خودی خود حداقل چهار جلسه زمان میبرد. و خب رسیدن به این بودجه بندی در این ماه از سال برای خیلی ها میسر نخواهد شد. مگر برای پشت کنکوری ها و کسانی که قبل از شروع مدارس اینمباحث را مطالعه کرده اند.

به زودی بخش دوم این برنامه راهبردی را نیز بررسی میکنم و در ادامه این نوشته قرار میدهم. که متوجه باشید از بهمن تا آخر  اسفند روزهای بسیار سختی پیش رو خواهید داشت.

در نهایت

مطمئن هستم مدیران و عوامل اجرایی و برنامه ریزی موسسه ماز برای طراحی و اجرای این برنامه، بسیار دقت کرده اند و پارامترهای مختلف را مد نظر قرار داده اند. اما همیشه نمیشود توازن را در همه جا برقرار کرد. متأسفانه وضعیت نامناسب آموزش در مدارس و تغییر بی رویه ی برنامه های سازمان سنجش و برنامه راهبردی آزمونهای دیگری مثل آزمون کانون فرهنگی و  حجم متفاوت دروس در فصل های مختلف باعث خواهد شد در برخی از آزمونها بودجه بندی فراتر از حد توان دانش آموز و در برخی پایین‌تر از این حد باشد.

مهم این است که دانش آموزانی که از چنین برنامه هایی استفاده میکنند زیاد درگیر نتیجه و تراز و رتبه در این آزمونها نباشند و برای پیشرفت قدم به قدم خود تلاش نمایند.

 

به خاطر داشته باشید که آزمون اصلی شما در روز کنکور برگزار خواهد شد و باید قله آمادگی شما در این روز اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *