گزارشی از سفر یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی

امروز چهارم شهریور است من در خانه هستم و کلاسم را کنسل کرده ام تا این اتفاق مهم را از پیج این آسمان شب است به طور زنده دنبال کنم. امروز قرار هست یک ایرانی تبار به فضا و ایستگاه فضایی سفر کند. یاسمین مقبلی یک زن ایرانی تبار به عنوان فرمانده این ماموریت فضایی در کپسول دراگون 9 قرار گرفته و تا دقایق دیگر به سمت فضا پرتاب خواهد شد.

یاسمین مقبلی عضوی از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بوده و الان به عنوان فرمانده به همراه سه فضانورد دیگر از پایگاه فضایی کندی راهی ایستگاه فضایی بین المللی میشوند.

شهرزاد میرسلطانی هم در این برنامه زنده حضور دارد و برای کودکان در مورد ایستگاه فضایی صحبت میکند و آن را به یک لگو تشبیه میکند.که در طول چند سال به تدریج تکمیل شده است.

موشک فالکن 9 یک موشک دو مرحله ای و یک سازه ی 70 متری هست و وقتی به مرز فضا میرسد استیج اول این سازه که شامل موتورهای موشک هست جدا میشود و کپسول کرو دراگون به حرکت خودش ادامه میدهد.

 

از دیدن عظمت تصاویری که به صورت آنلاین از پایگاه کندی پخش میشود حس عجیبی بهم دست میدهد و از عظمت کاری که سیاوش صفاریان پور و همکارانش انجام میدهند بیشتر شگفت زده میشوم.

 

در این لحظه که دارم اینها ر مینویسم محمد صالح تیمار در حال توضیح وظایف هرکدام از اعضای ماموریت هستند.که سرعت عملم برای نوشتن آنها کافی نیست.

 

اما دوست دارم حرفهای شهرزاد را در مورد یاسمین مقبلی بنویسم. میگوید کاش برویم و قصه زندگی این افراد را بخوانیم و از رویای کودکی یاسمین مقبلی حرف میزند که عکسی از او به یادگار مانده که در کودکی لباس فضانوردی پوشیده و بعد هم در رشته هوا و فضا به تحصیلات خود ادامه داده است.

 

این برای من خیلی الهام بخش هست و امسال کلی حرف و عکس و ویدیو خواهم داشت که برای بچه ها به نمایش خواهم گذاشت.

 

اینجا در مورد طراح لباس های فضانوردان صحبت به میان می آید که به لطف بلندپروازی ایلان ماسک و توسط طراح لباس فیلم بتمن طراحی شده است.

 

شمارش معکوس شروع میشود و ……..

پرتااااب درست در ساعت 10 و 58 دقیقه چهار شهریور.

خیلیی هیجان انگیز هست واقعا.

 

دراگون قرار هست به سرعتی بیشتر از 28 هزار کیلومتر در ساعت برسه.شما در اتومبیل شخصی خود در همین جاده های کشور خودمان احتمالا سرعتی بیشتر از 140 کیلومتر بر ساعت را هیچگاه تجربه نکرده باشید!

 

در این مرحله بخش اصلی فالکون 9 در حال فرود آمدن به سطح زمین هست و کاملا عمودی روی زمین نشست. بدون هیچ مشکلی و صدا تشویق متخصصان به گوش رسید. علم مهمترین چیزی هست که ما داریم و به لطف اون توانسته ایم چنین کار مهمی را انجام دهیم.

 

در این لحظه در ویدیو حالت بی وزنی فضانوردان قابل مشاهده هست. یک عروسک کوچک در داخل کپسول فضایی هست که بتواند رهایی از دام جاذبه زمین را به نمایش بگذارد.

 

جالب هست بدانید که یاسمین مقبلی در مصاحبه های چند سال قبل خود گفته بود که قیمه را دوست دارد و احتمال دارد با خودش به فضا قیمه ببرد.

و حالا صدای یاسمین مقبلی به گوش میرسد. در مورد اینکه چهار فضانورد با چهار ملیت مختلف در کنار هم در حال تحقق بخشیدن به یک اتفاق علمی مهم هستند صحبت میکند. حدود 22 تا 23 ساعت دیگر دراگون به ایستگاه فضایی میرسد و فرایندهای چسبیدن به ایستگاه فضایی را آغاز خواهد کرد.

قرار هست مسافران این سفر به مدت 180 روز در ایستگاه فضایی انواع آزمایشها در حیطه های مختلف را انجام دهند. و در واقع این سفر مقدمه ای هست برای شروع ماموریت های دیپ اسپیس فضانوردان. و به زودی به احتمال زیاد شاهد سفر یاسمین مقبلی به ماه باشیم. شاید آن روز هم اشتیاق باعث شود گزارشی زنده از این اتفاق در سایت خودم منتشر کنم. البته اگر بودم و اینترنتی در کار بود.

 

تا یادم نرفته بگم که 17 سال پیش در چنین روزهایی انوشه انصاری هم سفر رو خود به فضا را شروع کرد.

دم سیاوش صفاریان پور گرم که چنین عاشقانه و حرفه ای بار ترویج علم را به دوش میکشد. از دیدن اینهمه شور و اشتیاق به وجد میام و با تمام وجود تحسینش میکنم که اینقدر سخت کوش و در عین حال در آرامش است.

در انتها شما رو دعوت میکنم به مطالعه این مقاله بی نظیر از پوریا ناظمی که واقعا واجب هست این روزها مطالعه کنید.

 

یاسمین مقبلی و تاثیر سفرش بر ایرانیان

 

این آسمان شب است

تصویر سیاوش صفاریان پور و محمد صالح تیمار و شهرزاد میرسلطانی قبل از اجرای پخش زنده سفر یاسمین مقبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *